Patarimai, kaip išreklamuoti savo advokacijos veiklą beveik neturint biudžeto

Viktorija Panovaitė, Reklamos projektų vadovė

Reklama mus supa kiekviename žingsnyje. Vieni siūlo įsigyti prekę su nuolaida, kiti – išbandyti naują paslaugą ar kviečia į renginį ir pan. Per dieną mes susiduriame su daugiau kaip 1000 reklamų – praeidami pro parduotuves, klausydami radijo, naršydami internete ir t. t. Iš vienos pusės, mes suprantame, kas yra reklama, tačiau, kai reikia pagalvoti, kaip išreklamuoti savo advokacijos veiklą, „reklama“ pasidaro nesuprantamas, painus ir, atrodo, brangiai kainuojantis dalykas.

Apskritai reklama svarbi advokacijos veikloje, nes, reklamuojant Jūsų keliamą problematiką, apie ją sužinos, kalbės ir palaikys daugiau žmonių, tada geresnį rezultatą bus galima pasiekti bendraujant su sprendimų priėmėjais (politikais, valdininkais ir pan.).

Įvertinus, kiek Lietuvoje yra nevyriausybinių organizacijų ir kiek įdomių, naudingų veiklų jos kuria, pirmiausia kyla klausimas, kodėl žmonės, kuriems skirta ta veikla, apie tai nieko nežino?

Dauguma dirbančiųjų nevyriausybiniame sektoriuje galvoja, kad jie nieko nesupranta apie reklamą, profesionalams pasamdyti neturi biudžeto, organizacijoje nėra žmonių, kurie galėtų tai daryti, ir panašiai. Tačiau tai yra mitai.

Pirma, nereikia savo organizacijos lyginti su didžiosiomis įmonėmis, kurios išleidžia daug pinigų reklamai, nes jų tikslas – parduoti prekę ar paslaugą. Nevyriausybinės organizacijos dažniausiai sprendžia lokalias problemas, todėl ir veiksmų reikia lokalių. Jie dažniausiai būna daug pigesni, nes nereikia reklamuotis visoje Lietuvoje. Tikriausiai advokacijos veiklai skirtame biudžete turite numatę šiek tiek pinigų reprezentacinėms išlaidoms? Tad tą sumą galite skirti reklamai. Juk reprezentuoti – tai reklamuoti – pristatyti savo organizaciją, veiklą.

Antra, nors išmanyti visas reklamos subtilybes reikia žinių, patirties, laiko, tačiau visko galima išmokti. Internete galima rasti daug naudingų straipsnių apie reklamą. Tereikia skirti šiek tiek savo laiko ir susipažinti. Bet juk Jūs nenorite tapti reklamos specialistais? Jums tereikia žinoti keletą pagrindinių dalykų.

Trečia, norint reklamuoti savo veiklą, kartais nereikia skirti atskiro žmogaus, tereikia pasidalyti atsakomybėmis. Juk prie konkrečios advokacijos veiklos dirba keli žmonės, jos sėkmė irgi yra visos komandos, o ne konkretaus žmogaus rezultatas.

Net jeigu Jūs nieko neparduodate, labai svarbu, kad apie Jūsų veiklą žinotų žmonės, kuriems tai skirta. Neturėdami šio svarbaus siekio, Jūs nepasieksite savo advokacijos veiklos užbrėžtų tikslų, o situacija, kurią norite pakeisti, taip ir liks nepakitusi. Tada kyla klausimas, o kam tai darote?

KOKIUS PAGRINDINIUS DALYKUS TURITE APSIBRĖŽTI, PRIEŠ REKLAMUODAMI SAVO VEIKLĄ?

1) Aiškiai įsivardykite, kas yra Jūsų advokacijos veiklos tikslinė auditorija, kam skirta konkreti veikla: jaunoms mamoms, vyresnio amžiaus žmonėms, jaunimui (kokio amžiaus?), vietos bendruomenei (konkrečiam miestui, apylinkei?), konkrečia liga sergantiems žmonėms ir pan.

2) Išsiaiškinkite, kur lankosi Jūsų tikslinė auditorija, per kokias priemones gauna informaciją ir kada, kokie jos pomėgiai, laisvalaikio leidimo būdai. Šio veiksmo neužtenka tik įsivaizduoti, reikia aiškiai žinoti ir suprasti. Tam padės paprastas informacijos surinkimas ir analizė. Kalbėkitės su savo tiksline auditorija, paprašykite organizacijos narių įsitraukti ir pasikalbėti su jų aplinkoje esančiais žmonėmis, kurie papuola į tikslinę auditoriją. Nebijokite kalbėti, klausti, domėtis, nes būtent tų žmonių atsakymai padės Jums sužinoti jų poreikius, pasiekti juos jiems labiausiai tinkamu būdu. Kalbantis su žmonėmis, nereikia iškart pasakoti apie savo veiklą ir kodėl to klausiate, nes tada žmonės jaus įsipareigojimą suteikti išsamios, naudingos informacijos. Klauskite lyg tarp kitko, kalbėdami kitomis temomis, tada žmonės atsakys intuityviai.

3) Konkrečiai žinokite, kokio tikslaus veiksmo tikitės iš tikslinės auditorijos: norite ją paskatinti ateiti į renginį, perskaityti Jūsų išleistą leidinį, pasinaudoti Jūsų konsultacijomis, atlikti kitą konkretų veiksmą ar pan. Ši informacija padės Jums suformuoti reklamos priemonės tekstą.

Žinodami, kur Jūsų tikslinė auditorija lankosi, kokiomis priemonėmis sužino naujienas, kas ją domina, galite imti galvoti apie pačias reklamos priemones, kuriomis galite ją pasiekti.

NEBRANGIOS REKLAMOS PRIEMONĖS

Yra nemažai būdų išreklamuoti savo advokacijos veiklą minimaliomis išlaidomis. Toliau pateiktas sąrašas priemonių, kurios kainuoja nedaug. Tačiau tai nereiškia, kad jas visas turite naudoti. Nepamirškite, kas Jūsų tikslinė auditorija ir kokie jos įpročiai. Nes vienos priemonės tinka tam tikrai tikslinei auditorijai, tačiau kitai gali netikti, ir tik iššvaistysite savo energiją bei veiklos biudžetą.

Interneto tinklalapis

Šiuo metu žmonės internete randa daugiausia informacijos, ieško atsakymų į jiems rūpimus klausimus, dalijasi savo patirtimi forumuose ir pan. Tad Jums, kaip organizacijai, svarbu būti internete.

Pirmiausia turėkite savo interneto tinklalapį, kuriame sudėta visa informacija apie Jūsų organizaciją, naujienos apie vykdomas veiklas. Jeigu tinklalapio dar neturite, jį galite susikurti, pasitelkdami nemokamas platformas, pvz.: WordPress (čia pateikta ir nuosekli informacija, kaip susikurti tinklalapį). O štai keletas pelno nesiekiančių organizacijų tinklalapių, sukurtų naudojant minėtą platformą, pavyzdžių: Colorlib.

Rašant tinklalapio tekstus, labai svarbu naudoti tinkamus raktažodžius, juos pakartoti tekste kelis kartus, būtinai paminėti teksto pradžioje ir pabaigoje. Galite patys paeksperimentuoti ir „Google“ paieškoje įvesti klausimų, kurių atsakymus žmonės ras Jūsų tekste. Pamatysite „Google“ rekomenduojamus panašius klausimus, kurių ieško žmonės. Tai gali būti sufleris, kokius raktažodžius naudoti, kad Jūsų straipsnis būtų pasiūlytas vienas pirmųjų paieškos rezultatų puslapiuose. Daugiau apie tikslingą raktažodžių naudojimą galite paskaityti SEO Paslaptys.

Elektroninis naujienlaiškis

Nepamirškite apie visas savo vykdomas veiklas, naujienas informuoti žmonių, kurie užsisakė Jūsų organizacijos naujienlaiškį (tinklalapyje arba atskirai paprašė juos įtraukti į gavėjų sąrašą). Tačiau tai turi būti ne formalus veiklos aprašas, o pristatymas apie vyraujančią problematiką, kaip tikitės ją išspręsti, kodėl visuomenės dalyvavimas yra svarbus. Nereikia visos informacijos sudėti į naujienlaiškį, pakanka trumpai pristatyti ir pasiūlyti daugiau susipažinti Jūsų tinklalapyje. Galbūt tarp naujienlaiškio gavėjų nebus didelė dalis Jūsų konkrečios veiklos tikslinės auditorijos, tačiau, jeigu jie matys, kad tai naudinga, gali šia informacija pasidalyti su savo giminėmis, draugais. Štai keletas gerų naujienlaiškių pavyzdžių: Mailer.

Socialinės žiniasklaidos priemonės

Tikriausiai patys turite asmeninę paskyrą socialiniame tinkle „Facebook“, galbūt – „Instagram“, „Pinterest“? Šios ir dar šimtai kitų socialinių platformų yra socialinės žiniasklaidos priemonės. Jose žmonės ne tik bendrauja su savo draugais, šeimos nariais, bet ir sužino naujienas, dalijasi įvairia informacija, seka mėgstamas įmonių, paslaugų paskyras. Organizacijai turėti „Facebook“ paskyrą yra labai naudinga, nes galite informacija apie veiklą pasidalyti su žmonėmis, kurie Jus palaiko, domisi Jūsų organizacija. Be to, Jūsų žinutėmis jie gali pasidalyti su kitais, ir apie Jus sužinos daug daugiau žmonių. Bet nereikėtų pamiršti, kad, norint pritraukti daugiau sekėjų į savo „Facebook“ puslapį, reikia nuolat atnaujinti ir dalytis įdomia, naudinga informacija. Jeigu nuolatos dalysitės tik savo naujienomis, žmonėms gali tai atsibosti. Pagalvokite, gal Jūsų veiklai artimi ir kiti dalykai – įdomūs straipsniai žiniasklaidoje, susiję su Jūsų sprendžiama problema, socialinė reklama ir pan. Jeigu norite sukurti organizacijos puslapį socialiniame tinkle „Facebook“, štai žingsniai, kaip tai padaryti.

Be to, labai naudinga prisijungti prie bendrų socialinio tinklo „Facebook“ grupių, tada galėsite sekti kitų organizacijų naujienas ir dalytis savosiomis. Pateikiame Lietuvos nevyriausybinių organizacijų dešimtuką šiame socialiniame tinkle pagal didžiausią sekėjų skaičių (panagrinėkite, apie ką jie rašo, kaip rašo, – tai gali būti naudinga Jūsų paskyrai).

Nemažai organizacijų daro klaidą, kai susikuria labai daug socialinių tinklų profilių, tačiau neturi laiko jų atnaujinti, nesupranta, ar konkretus profilis tinkamas lietuviams (pvz., internetinio bendravimo tinklas „Twitter“ labai populiarus Amerikoje, tačiau Lietuvoje – ne). Jeigu neplanuojate dėti patrauklių nuotraukų iš savo veiklų, Jums nereikia ir socialinio tinklo „Instagram“ profilio. Tad nekurkite dėl kūrimo – įsivertinkite, ar tuo kanalu naudojasi Jūsų tikslinė auditorija, ar bus žmogus, kuris nuolatos atnaujins informaciją, atsakinės į klausimus. Nieko nėra blogiau už „mirusį“ profilį, kuris siejamas su Jūsų organizacijos vardu.

Interneto forumai

Žmonės mėgsta pasinaudoti kitų žmonių patarimais, dalytis savo patirtimis. Paskutiniu metu labai išpopuliarėjo interneto forumai, kur žmonės ieško atsakymų į daugelį klausimų. Jūs taip pat galite kai kam padėti. Svarbu įkyriai nereklamuoti savo organizacijos ar veiklos, nedėti tik nuorodos be jokio teksto bet kurioje forumo temoje. Jeigu norėsite su forumo dalyviais (su Jūsų veikla susijusioje konkrečioje temoje) pasidalyti naudinga informacija, pirmiausia parašykite savo pamąstymus, pavyzdžius, patarimus, o tik paskui skelbkite nuorodą, kur Jūsų nuomonė bus išdėstyta plačiau. Jeigu pristatysite advokacijos veiklą tinkamoje vietoje, žmonės, kuriems tai bus aktualu, matys naudą, kils įvairių diskusijų (nepamirškite atsakyti, pakomentuoti kitų žmonių nuomonės), žmonės ims dalytis informacija.

Komentavimas po straipsniais

Internete paieškokite straipsnių (geriausia – ne senesnių kaip poros mėnesių), kurių temos panašios su Jūsų veiklos sritimi. Po straipsniu išsakykite savo nuomonę (tik nepamirškite, kad atstovausite visai organizacijai), pasidalykite patirtimi, palikite nuorodą į veiklos pristatymą interneto puslapyje, kur galima susipažinti plačiau.

Elektroninio laiško parašas

Tikriausiai per dieną parašote ne vieną elektroninį laišką? Jeigu jau turite susikūrę savo el. parašą, jį galite atnaujinti, pristatydami naują veiklą. Po savo kontaktais galite tiesiog parašyti vieną eilutę apie naują veiklą ir palikti nuorodą, kur galima susipažinti plačiau. Jeigu el. parašo dar neturite, štai keletas patarimų (anglų k.), kaip susikurti gerą el. parašą ir pavyzdžių.

Reklama „iš lūpų į lūpas“

Jeigu žmonėms Jūsų veikla atrodys aktuali, naudinga, padės išspręsti kažkokį klausimą, jie patys dalysis informacija su kitais žmonėmis. Juk jeigu Jūs sužinojote kažkur naudingą patarimą, juo būtinai pasidalysite ir su kitais, jeigu Jūsų paklaus, tiesa? Tad nebijokite kalbėtis su žmonėmis, pristatykite jiems veiklos naudą, paprašykite, kad pasidalytų informacija su tais, kuriems ji taip pat gali būti aktuali. Svarbiausia – visada aiškiai pristatykite savo veiklos naudą.

Vietos laikraščiai, radijas

Jeigu Jūsų tikslinė auditorija dažniau skaito vietos laikraštį ar klausosi vietos radijo, susitarkite su administracija, kad iš Jūsų paimtų interviu. Per interviu pateiksite naudingos informacijos apie Jūsų sprendžiamą problemą. Pokalbio pabaigoje galėsite ir pareklamuoti savo veiklą. Pagrindinis dalykas – atskleisti laikraščio ar radijo administracijai naudą, kodėl viena ar kita tema bus naudinga ir įdomi jų skaitytojams ar klausytojams: tada jie patys norės apie tai pasidalyti (galbūt net parengti platesnį straipsnį ar surengti diskusiją).

Skrajutės ir plakatai

Šioms priemonėms Jums reikės išleisti šiek tiek pinigų. Tačiau galbūt Jūsų aplinkoje yra žmonių, kurie gali sumaketuoti skrajutę ar plakatą ir atspausdinti pigiau? Dažniausiai mažesnės spaudos įmonės siūlo paslaugas pigiau, jos lankstesnės. Jums nereikia didelio skaičiaus šių priemonių, pakaks nedidelio tiražo: padalykite ir pažiūrėkite, ar tai duoda rezultatų (sulaukiate daugiau skambučių, apsilankymų ir pan.). Jeigu ne, tada imkitės kitos priemonės.

123

Lankstukus ar skrajutes galite dalyti ir gatvėse (tik savo tikslinei grupei, ne visiems praeiviams), vietos renginiuose, turguje, autobusų ar traukinių stotyse ir kitose masinio susibūrimo vietose. Galite lankstukus mesti ir į pašto dėžutes (tik į tas, ant kurių nėra užrašų „reklamos nemesti“).

Lankstukai bus efektyvesni ir žmonės juos norės pasilaikyti, jeigu juose, be Jūsų pristatomos veiklos, ras ir kažką naudingo – pvz., metų kalendorių, svarbiausius telefonus, švenčių datas ir pan. Tačiau tai turi būti susiję su Jūsų veikla – pvz., jeigu teikiate konsultacijas, galite paskelbti kitų nemokamas konsultavimo paslaugas teikiančių organizacijų telefono numerius, tarkim, psichologinės pagalbos, avarinių tarnybų ir t. t.

45

Plakatus galite iškabinti seniūnijos, savivaldybės, parduotuvių ar laiptinių skelbimų lentose (bet prieš tai būtinai gaukite vietos administracijos pritarimą), turguje, jaunimo klubuose ir pan. (atsižvelgdami į tai, kur lankosi Jūsų tikslinė auditorija). Keletas įdomių lankstukų pavyzdžių.

6

Nestandartinės reklamos priemonės

Jūs reprezentuojate organizaciją ar veiklą, kuria tikite, todėl galite pasigaminti lipdukų ir juos užklijuoti ant savo, kolegų automobilių  – ant lipdukų turėtų būti pagrindinė žinutė, skatinimas susisiekti ir kontaktai. Automobilių lipdukai – specialūs, jie atsparūs orų pokyčiams, negadina automobilio paviršiaus, tad neklijuokite tiesiog paprastų lipdukų – iš jų nebus didelės naudos.

7

Jeigu žinote, kad artėja koks lokalus renginys, galite turėti nedidelį savo stendą, kuriame suteiksite visą informaciją, pristatysite advokacijos veiklą, atsakysite į klausimus. Kartu galėsite padalyti lankstukų.

  • Galite pasigaminti nedidelių lipdukų su provokuojančiu klausimu ir pateikti užuominą (nuorodą ar pan.), kur žmonės gali rasti atsakymą. Tokius lipdukus galite klijuoti ten, kur vaikšto daug žmonių, bet pasirinkti lipdukui kiek netikėtą, neįprastą vietą.

89

  • Sausu oru galite keliose miesto vietose (pvz., šalia viešojo transporto stotelių) kreidelėmis parašyti tekstą, nupiešti simbolį, kuris siejamas su Jūsų veikla, palikti kontaktus. Žmonės lūkuriuodami tikrai susidomės piešiniu.

10

  • Jeigu Jūsų organizacija įsikūrusi pirmame aukšte, pasigaminkite mobilų reklaminį stendą. Jame paskelbkite informaciją apie Jūsų veiklą ir tokį stendą pastatykite šalia įėjimo su kvietimu užeiti ir sužinoti daugiau. Vėliau, pakeitę maketą, tą patį stendą galite panaudoti kitai veiklai. Ši priemonė tinkama geru oru, jeigu norite statyti lauke, ir bet kokiu oru viduje. Tiesa, stendą reikės atremti, kad koks stipresnis vėjas jo nenupūstų.

1112

Nemokama dalomoji medžiaga

Žmonėms patinka gauti nemokamų suvenyrų, pvz., tušinukų, kepurėlių, atšvaitų ir pan. Tačiau dažnai ant jų tegalite panaudoti logotipą be jokios papildomos informacijos (nes nebūna daugiau vietos), tad kyla klausimas, ar toks būdas pakankamai geras ir tikrai paviešins Jūsų veiklą. Veikiausiai šiam tikslui numatytą biudžetą protingiau būtų skirti Jūsų veiklai pristatyti: galbūt atvežti savo tikslinę auditoriją iš atokesnių vietovių, kur retai važiuoja viešasis transportas, ir pan.

KĄ REIKIA ŽINOTI PRIEŠ KURIANT REKLAMĄ:

1. Reklama neturi būti graži Jums, reklama turi sudominti Jūsų tikslinę auditoriją ir paskatinti atlikti Jūsų norimą veiksmą. Jeigu darote lankstukus, plakatus, neperpildykite maketo nereikalingomis detalėmis, nesvarbiu tekstu. Žmogus per kelias sekundes turi pamatyti, apie ką eina kalba, ir tai turi jį sudominti, tad skelbkite tik svarbiausią informaciją.

Kad neišleistumėte daug pinigų maketui, internete yra nemažai nemokamų nuotraukų duomenų bazių, pvz.: Pexels, Stocksnap, Pixabay ir daugelis kitų.

Jeigu neturite žmogaus, kuris galėtų Jums sumaketuoti dalomąją medžiagą, konkrečiam darbui galite nusisamdyti laisvai samdomą dizainerį, pvz., tokių žmonių galite rasti puslapyje Versliukai.

2. Kad Jūsų tikslinė auditorija nepaskęstų reklamos sraute, svarbu suplanuoti reklamos laiką. Jeigu kalbame apie renginį, būtų gerai apie jį informuoti bent prieš porą savaičių (jeigu darysite tai anksčiau, žmonės pamirš, jeigu vėliau – jau gali būti susiplanavę tą dieną).

Svarbiausia – niekada nepamiršti kalbėti ir pristatyti savo advokacijos veiklos tikslinei auditorijai, nes, jeigu to nedarysite, niekas apie tai ir nesužinos. Reklamuodami savo advokacijos veiklą, būkite kūrybingi ir nebijokite eksperimentuoti.